Every story has an end but in life every ending is just a new beginning

seminar kepenggunaan halal negeri pahang 2011

assalamualaikum ^_^

hai semua , sihat tak? hope sihat selalu.pada entri yang lepas aku ada gtau aku ambek subjek entrepeneurship (keusahawanan).

hari ini aku join satu seminar yang diadakan di kompleks perdagangan mahkota area kuantan.disebabkan sem nie aku ambek this subjek, semua budak-budak sem 4 wajib join ini seminar.

actually , peserta seminar mostly bukan pelajar , dorang adalah orang yang bekerja.contohnya para peniaga , kakitangan syarikat. rasanya pelajar yang hadir kebanyakan dari polisas la and UIA pun ada hantar tapi bilangan yang sikit sebab mostly pelajar dorang sedang menempuhi peperiksaan.

first sampai kami disambut oleh kakitangan seminar ,then dapat beg tajaan AmIslamicBank beserta aturcara seminar.



nampak tak no. 184 kat atas tue? nombor tu actually nombor cabutan bertuah tapi hari nie tak bertuah pun:face56:.for sesape yang dapat cabutan bertuah , dorang akan dapat baucer KFC bernilai RM10.

dalam seminar nie , banyak kami mendapat pendedahan yang sangat berguna. first acara adalah forum yang bertajuk halalan toyyiban dan kepenggunaan.kat sini aku nak share sikit maklumat yang aku dapat.kalau korang nak semak makanan tu halal or tak , korang boleh check melalui sms.
cara-caranya :

taip halal [ nombor kod bar ]
hantar ke 32728



slot yang kedua kami diberi taklimat tentang waqaf pemangkin ekonomi ummah.aku sangat tertarik dengan taklimat ini.kita boleh waqaf menggunakan rm10 untuk :

:61: al-quran
:64: asrama pelajar mesir
:36: sekolah agama
:62: bangunan perniagaan.



alhamdulillah , aku sempat juga waqaf untuk al-quran .

slot seterusnya tentang perbankan islam solusi kewangan industri halal.banyak menceritakan tentang pinjaman untuk para peniaga.then,taklimat oleh pengarah urusan KFC.



* maklumat penting , kfc benarkan budak-budak food tech wat praktical kat tempat dorang tapi limited la.just 50-60 orang and paling penting dapat elaun.

slot diteruskan dengan taklimat bertajuk persediaan untuk menembusi pasaran halal antarabangsa yang diberi oleh timbalan pengarah MATRADE.ada sorang peserta menanyakan soalan , aku ingatkan dia baru nak menceburi dalam bidang perniagaan.rupa-rupanya aku salah, dia adalah sorang pengusaha madu lebah yang berjaya.kenapa aku cakap berjaya?sebab telah mengeksport madu lebahnya ke luar negara seperti china and coming soon adalah moscow.


last slot tentang pemasaran melalui internet.maksudnya perniagaan melalui website.macam kita beli barangan online.



sbelum bersurai kami diberi sijil penghargaan atas kehadiran kami di seminar ini.


dah settle semua , kita pun back to polisas.





p/s : kamsis aku tak ada air , macam mana nie?






thanks sudi singgah..i wish u were here again (^_^)

No comments:

Post a Comment

::assalamualaikum..
hai, komen la ckit SATU pon jadi lah !!
thanks comel :)::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...