Every story has an end but in life every ending is just a new beginning

aku owg kedah.

hye semua...
ari nie aku nak ajar korg bahasa kedah...aku sememang ye asal org kedah,tapi ramai mber2 aku pelik nape loghat aku x pekat mcm mber2 aku yg asal dri utara tanah air.hehehe.,aku pon x tau,mybe sbb family aku pon xckp loghat sgt kedah tue...
sape nak cuba bahasa kedah,try la sbut perkataan nie.
*(pelik tapi benar)
 

1.ulaq melengkaq atahs pagaq
 2.hampaq tikaq,gulOng tikaq.
3.sedak qoti,minum ayaq.
4.nguqOi padi,kelaih beqaih.
5.agin putaq,kepala teliang
6.padi luqOh,oqang mengeqat.
7.setat qeta,pi tequih.
8.qesap pi,qesap mai,hilang.
9.oqang qabat pokok nyOk.
10.qatam iqra',teraa Quran.
11.spek hitam,meqelip meqelap.
12.koqek taik hdOng,qelaih ...ikOt dan.
13.beqok telepaih,ligan oqang teqekam budak.
14.geqek nak potong motO,trela mai sauk tequih.
15.mai ayaq meqah satu deh..(kubOq panjang)
16.tulang qetak,jatOh gedebUk baq hang.
17.lOmpat tendang dai baqu tahwan.
18.helikOpta lalu,begegaq qumah.
19.pelit depan,pelit belakang.
20.wak mai suria dua batang,bqapa qingit?.
21.qeta calaq sendeqih katO.
22.qeban ayam qelai,kilat sambaq taksat.
23.petak pak aku 4 qelOng.
24.jOm p melewaq kat jitqa.
25.lektOp aku jahanam kena lenyek back hO.
26.tikuih atas qumah aku men aci ligan.
27.selimut aku sapa kebaih wOy?
28.wak mai pala cager tu sat,betri aku kOng.
29.ikan quan timbOi,aku sambaq pakai serqap.
30.bewak lintaih jalan,aku blah gedebuk hancOq bak hang.
 
ha...stakat nie je dulu...slmat mencuba :)

thanks sudi singgah..i wish u were here again (^_^)

No comments:

Post a Comment

::assalamualaikum..
hai, komen la ckit SATU pon jadi lah !!
thanks comel :)::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...